Lgr 11

Teknik

   

Mål

E

C

A

Förmåga att   identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och   funktion.

Eleven kan   undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss användning   av ämnesspecifika begrepp beskriva hur enkelt identifierbara delar   samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Eleven kan   undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med relativt god användning   av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för   att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Eleven kan   undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning   av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för   att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande   lösningar.

 

Eleven för enkla   och till viss del underbyggda resonemang om likheter och skillnader   mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.

Eleven för utvecklade   och relativt väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan   några material och deras användning i tekniska lösningar.

Eleven för välutvecklade   och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några   material och deras användning i tekniska lösningar.

Förmåga att   identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag   till lösningar.

Eleven kan   genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att   undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar.

Eleven kan   genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att   undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar.

Eleven kan   genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att   undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till   lösningar.

 

Eleven kan   utforma enkla fysiska eller digitala modeller.

Eleven kan   utforma utvecklade fysiska eller digitala modeller.

Eleven kan   utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala   modeller.

 

Under   arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja   handlingsalternativ som leder framåt.

Under   arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med   någon bearbetning leder framåt.

Under   arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder   framåt.

Förmåga att   använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.

Eleven gör enkla   dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter   där intentionen i arbetet till viss del ärsynliggjord.

Eleven gör utvecklade   dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller   rapporter där intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord.

Eleven gör välutvecklade   dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller   rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.

Förmåga att   värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.

Eleven kan   föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur olika val   av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och   miljö.

Eleven kan   föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur olika   val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och   miljö.

Eleven kan   föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av   tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.

Förmåga att   analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats   över tid.

Eleven kan   föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur några   föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på   drivkrafter för teknikutvecklingen.

Eleven kan   föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur   några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då   på drivkrafter för teknikutvecklingen.

Eleven kan   föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några   föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på   drivkrafter för teknikutvecklingen.

         

Welcome

Welcome to tuli.n.nu.

Facebook

My Newsletter

Links

This website was built using N.nu - try it yourself for free.